SKRIFTLIG KOMMUNIKATION

Hur många tänker på hur det vi skriver påverkar den som läser? När man söker jobb så är ju skriften den första delen som avgör om man blir kallad till intervju eller inte. Ingrid beteendevetare, utbildare inom kommunikation och handledare här på HelloLilly gick på djupet kring att skriva professionellt.

Negativa ord, tänker man är enkelt att veta och när man inte bör använda dem, men när Ingrid gick lite på djupet kring just ord vi använder så insåg alla att det var inte så enkelt som man kanske först tror. Vi använder ofta negativa ord utan att tänka på det.

Orden delade hon in i flera kategorier

POSTIVA- Tack, engagerad, intresserad, motiverad, glad, öppet

NEGATIVA – Aldrig, dåligt, misslyckat, problem, stänger

SÄKRA – Absolut, direkt, ja, nej

OSÄKRA- Nja, kanske, eventuellt, vet inte, osäker

FÖRKORTNINGAR-Tjena, Hejsan, tex., motsv.

Utifrån denna uppdelning så sade hon att det finns bara två av dem som är säkra och att det är dem man skall använda i sin kommunikation. Det är positiva som gör att man gör mottagaren glad och det är säkra som påvisar självsäkerhet och styrka.

Negativa ord och Osäkra ord är dem vi aldrig bör använda och som kan göra att man blir bortvald i en rekryteringsprocess. Förkortningar är inte heller att rekommendera.

Skillnaden mellan skriftlig och talad kommunikation är att du alltid kan rätta dig själv om det du säger inte tas emot på det sätt du menat. Medan skriftlig kommunikation inte går att ändra och alltid tolkas av den som läser det och många gånger tolkas det du skriver inte så som du menat.

Ingrid gick också igenom steg för steg hur ett uppföljningsmail och personligt brev kan se ut utifrån de skrivregler som finns.

Ett riktigt uppskattat seminarium av våra deltagare som reflekterade efteråt att de genast vill gå igenom sina ansökningshandlingar och uppdatera dem enligt de tips som Ingrid gav.