Rutiner

Det är lätt att ha rutin i sin vardag när man arbetar eller studerar. Men som arbetssökande är rutiner ett av det första som man oftast slutar med. Det är så lätt att tänka, jag behöver inte gå upp tidigt så man fastnar vid datorn/serien på tvn och energin/kraften att ta sig framåt försvinner sakta men säkert.

Varför är rutiner viktigt för att öka chansen att få ett jobb/komma ut i studier? Clara handledare här på HelloLilly förklarade att rutiner skapar energi, ökar hälsan, minskar stressen och gör att man mer kvalitativt söker arbete samt gör bättre ifrån sig på intervjun.

De delar hon tog upp var:

•Struktur, rutiner och organisering – hur gör man?

•Rutiner ökar din motivation

•Stresshantering – planera din dag

•Tid för självreflektion och utvärdering

•Hälsa och välmående

Där fokus låg att verkligen schemalägga sin vardag med inte bara de måsten man har utan även reflektionstid, tid för återhämtning, träning och att göra saker man mår bra av.

Som arbetssökande upplever man ofta stress och stressen stjäl energin som gör att det byggs upp en ond cirkel med att man inte gör det man känner att man måste göra. Denna stress gör också att man inte får återhämtning då man hela tiden går med dåligt samvete då man inte gjort det man tänkt. 
Att skapa rutiner möjliggör att du verkligen kan få ledig tid och må bra och ta hand om dig själv samtidigt som det maximerar chansen att du får jobbet då du har gjort allt du tänkt och kanske lite mer och verkligen fokuserat på dig själv också.

Många deltagares reflektion från seminariet var att de inte tänkt på att de själva kan ge sig själv ledig tid från arbetssökandet utan dåligt samvete om de jobbar strukturerat i rutin för att komma ut i sysselsättning.