Kreativa CV

Hur kan man locka rekryterare att lägga mer tid än några sekunder på just ditt CV? Självklart handlar det i första hand om att rekryteraren ser att just du har rätt kompetens för rollen, men kan man göra mer? Detta var vad vi gick igenom under detta seminarium

För vissa är att vara kreativ med sina ansökningshandlingar genom att man använder en mall tex Canva.

I detta seminarium tittade vi på andra saker man kan göra för att vara kreativ. Vi gick igenom:

  1. Fonter
  2. Visualisera sig i yrkesrollen
  3. Visualisera genom diagram, prickar mm
  4. Färg och font utifrån företaget
  5. Tematiska CV
  6. Portfolio
  7. Marknadsföra sig riktat mot ett företag
  8. WebbTV
  9. Video CV

Att vara kreativ är inte alltid det rätta när du söker en tjänst utan bör anpassas utifrån vilken roll du söker och vart.

Spontanansöker man till en roll kan man alltid vara mer kreativ än till en ansökan via en befintlig jobbannons.

Vi pratade om att man också kan bli för kreativ att ens kompetenser kan försvinna för rekryteraren så att det är bra om man reflekterar med någon annan så att det man vill skall synas verkligen syns först.

Våra deltager har möjligheten att få tidigare seminariesammanfattningar och flera önskade efter detta seminarium att få sammanfattningen från seminariet om att skapa ett Video CV.

Majoriteten av deltagarna reflekterade över att det kanske enklaste var det mest kreativa och vill nu ändra sitt CVs färger utefter det företag de söker till för att skapa en igenkänning hos rekryteraren.